среда, 14 декабря 2011 г.

урок на завтра


Тема: Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна»
Мета: допомогти глибше осягнути життєвий і творчий шлях Лесі Українки, її багатогранну складну обдаровану особистість через спогади, листи, біографічні твори; розкрити через поезію відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки;  розвивати усне зв’язне мовлення учнів; розвивати поетичне мовлення учнів, уяву, вміння відчувати настрій поезії; виховувати почуття надії та віри у краще, незважаючи на людські недуги.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: фото Лесі Українки, Олени Пчілки, Петро Косач, картки з написами
Хід уроку
1.                Орг. Момент
2.                Повідомлення теми, мети і завдань.
Запишіть до зошитів тему «Леся Українка як особистість», зазначте дати: 1871-1913 та епіграф уроку:
...Як нам потрібно сьогодні учитися у Лесі Українки вірному сприйняттю багатогранного життя... П. Тичина
-                     Як Ви розумієте вислі П. Тичини про Лесю Українку
3.     Актуалізація опорних знань
-         Із творчістю Лесі Українки Ви вже зустрічаєтесь у друге. Дома мали прочитати статтю з підручника про неї. Отже, я пропоную Вам скласти схему, яка нам дасть повну уяву про особистість Лесі Українки.
-         Портрет.
-         Починаємо працювати. Перше, що ми бачимо в людині — це її зовнішність. (на дошку приклеюється портрет письменниці)
ü Вчитель зачитує спогади сучасників про зовнішність поетеси (після кожної цитати робиться підсумок уроку):
Ø Аріадна Трущ
 «Лесю уявляють мужеською, але вона відзначалася великою жіночністю. Леся любила одягатися. Одягалася гарно, але скромно, спеціально любила гарні блузки. На лівій руці носила чорну рукавичку. Ходила Леся рівно, але з паличкою...»
Ø Касіян Гранат, молодий чиновник, який служив з батьком в одній установі, залишив такі спогади: «Невисока білява молода жінка, бліда, тендітна, ніби стомлена, але енергійна, весела. Ось вона сміється і з її звужених повік випромінюється тепло, густа синява, біля очей лягають тоненькими павутинками зморшки. Ось вона перестає сміятись, і враз павутиннячко зникає, зникає і синява очей. Вони стають світлими, блакитними, допитливими, ніби вона чогось жде від співбесідника. Ось вона піднімає невеличку руку, білу-білу, із синіми прожилками, і поправляє сплетені вузлом коси. Між брів, не зачіпаючи високого сяючого чола, стримить тоненька риска».
ü Висновок робиться вчителем. Зовнішність людини може нам розповісти про життєві обставини, характер, вдачу, моральні якості, тобто внутрішній світ.
-         Оточення
-         Ми знаємо, що оточення людини має великий вплив на формування особистості. Отже, скажіть будь ласка у якому оточенні формується людина. (сімя)
ü Олена Пчілка- мати
Мати вплинула на формування світогляду, сформувала патріотичні погляди. Вплинула на вибір життєвого шляху. Прилучала з дитинства до перекладацької праці (зокрема, творів Гоголя, навіть Гомера). Заохочувала до вивчення фольклору, етнографії. Завдяки матері Леся «змалечку пише добірною українською мовою». Мати підбирала домашніх вчителів, не віддала до гімназії, бо це була казенна наука, всуціль зрусифікована. Вона ж вибрала доньці вельми красномовний псевдонім. Підсумок: Отже, мати вплинула на формування світогляду, на розвиток обдарувань, на рівень освіченості.
ü Петро Косач - батько
Він врятував життя Лесі, коли вона була ще немовлям. Оскільки мати не могла годувати груддю доньку, бо захворіла на тяжку анемію, то батько, боячись, що дитина загине, взяв відпустку і за лікарськими приписами, які старанно виконував, налагодив штучне годування і виходив Лесю сам. Може, тому вони: донька і батько, були найщирішими і найніжнішими приятелями. Та й Леся була подібна до нього і вродою, і вдачею. Для своєї улюблениці Петро Косач побудував «білий домик», де Леся писала свої твори, був одним з перших читачів. Підтримуючи обдарування і захоплення, все ж найбільше турбувався про здоров’я, тривожився, коли у «білому домику» до пізньої ночі горіло світло.
 Підсумок: Найбільше, що дав дочці, — безкорисливу справжню батьківську любов, матеріально забезпечив здобутгя освіти, сприяв розвитку обдарувань, захоплень, вплинув на формування характеру і вдачі.
-         Освіта
-         Знайдіть будь ласка у статті відомості про те, яку освіту отримала Леся Україна. (учні зачитують цитати)
ü Висновок. Леся Українка — високоосвічена ерудована людина. Знання свої здобула завдяки батькам, великій силі волі, витримці, бажанню. Отже, короткий підсумок — semрег tіго (завжди учень). Не зайве буде й нам скористатися таким девізом .
-         Характер
-         Як Ви вважаєте, яким був характер в Лесі Українки?
-         Професор Б. Степанишин у своїй книзі про Лесю Українку сформулював 14 характерних рис великої українки. Серед них скромність, самокритичність, прямота, делікатність.
Ø Висновок. Леся мала сильний характер, залізну волю, була терплячою, бо інакше вона не змогла б перебороти хворобу і життя в таких суспільних умовах.
-         Підсумок схеми
-         Отож, наша робота була плідною. І тепер належить зробити висновок, якою ж особистістю постала перед вами наша землячка? Скористайтеся для відповіді своїми схемами, які сподіваюсь, ми «оживили» під час уроку.(відповідь учнів)
-         Висновок.
Леся Українка — високоосвічена обдарована особистість з багатим духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетна і благородна натура. Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру витримала випробовування долі і могла підвести підсумок:
 «Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього». (висновок робиться вчителем)
4.     Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
-         Виразне читання вірша «Давня весна»
-         Відкрийте підручники на сторінці 137. Слухаючи ці строки уявіть собі картину, яку нам описує Леся Українка.
-         Обмін враженнями («мікрофон»)
-         Закінчить будь ласка речення (на дошці)
ü Мене найбільше вразило….
ü Я відчув…
ü Я побачив…

-         Бесіда за змістом поезії
ü Чи любите ви весну? Чому?
ü Зачитайте, яким описано прихід весни й пробудження природи у вірші Лесі Українки.
ü Контрастною чи співзвучною до настрою ліричної героїні виступає природа в цій поезії? З якої причини?
ü Зачитайте, як сказано про те, що природа не забула хворої дівчинки?
ü Зацитуйте рядки, в яких ідеться про вдячність ліричної героїні природі.
ü Знайдіть відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки.
-         Художній аналіз поезії «Давня весна».
ü  Назвіть художні образи. (Весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні.)
ü Визначте художні засоби та їх вплив на змалювання поетичних картин. (Епітети: весела, щедра, мила .... Метафори: промінням грала, сипала квітки .... Порівняння: хутко, мов стокрила ... Синоніми: ожило, загомоніло ... Повтори: все, я, мене ... Заперечення: ні, не забула.)
ü  Визначіть головну думку, мотиви поезії.
(Оптимізм, бадьорий життєрадісний тон. Весна — життєдайна сила, непереможна, всевладна; вона несе життя всьому темному, перемагає смутні і темні настрої і в серці людини. Гармонія між явищами природи й переживаннями людини.)
5.     Підсумок уроку
Ø У квітні 1892 р. поетеса писала М. Павликові: «...Весна тепер справжня настала, і навіть тут у нас було нібито гаряче, а мені се найкраще. Я вже давно не бачила справжньої весни, і мені здається, що так багато зозуль, як сей рік, ще ніколи не було. Через те я, хоч і не часто, приходжу в оптимістичний настрій, і тоді мені своє і чуже життя кращим здається, а дуже нелогічно, бо що спільного між оптимізмом і зозулями? Але, певне, в мені якийсь атавізм одкликається, спасибі йому!...»
Зозулі і оптимізм — ось ключ до розуміння віршів про весну Лесі Українки, їх бадьорого життєрадісного тону.
6.     Домашнє завдання
-         Відповісти на питання 4,5,7 стр. 138
7.     Оцінювання

2 комментария:

  1. До чого прагнути ы що варто врахувати:
    1. Початок уроку – не суха декларація, а зацікавленість (інтрига вже не вдасться), але не переграти. Можливо: сформулюйте тему нашого уроку, які дати слід записати?
    2. Робота з епіграфом: або читають, або слухають. Далі завдання запишіть і подумайте над словами. Далі можна банально «мікрофон». Або прийом незавершених речень: «я цілком погоджуюсь із Павлом Тичиною…», або «Цими рядками Павло Тичина …
    3. Учні нічого не «мали», а дома вони готувалися до зустрічі з письменницею, з її творами.
    4. Не схема дасть повну уяву, а «давайте спробуємо познайомитися ближче», і і краще не схема, а сходинки, кроки (до пізнання). Наблизимося до письменниці, часу, її оточення.
    5. З чого починаємо пізнавати? З ПОРТРЕТА
    6. Хай вчитель не робить роботу за учнів – дайте їм текст, хай вони вийдуть по черезі і від імені людей, що знали письменницю, розкажуть.
    7. Висновок не робить вчитель, його роблять учні, а вчитель спрямовує. Якщо висновок робить вчитель, значить робота не вдалася. Навідні питання, правильна організована робота!!!
    8. На ступна сходинка – РОДИНА. Хай учні пригадають рідних, запишіть їхні імена, і знову ж хай вони самі прочитають.
    9. Із знову висновок учні
    10. Ще сходинка – ОСВІ ТА
    11. Навідні питання – ваше рятівне коло. А потім «Чи можемо ми тепер сказати. Узагальнь …, скажи так, щоб всі це зрозуміли» тощо.
    12. Хто читає вірш??? Яке завдання перед читанням? Де перевірка первинного сприйняття?
    13. Рядки, а не строки.
    14. Щоб уявити, навіщо відкривати підручник? щось не логічно.
    15. «Мікрофон» добре, якщо працює. Але небезпечно, учні можуть вам фактично проаналізувати поезіє і сенсу а у вашій подальшій роботі не буде.

    ОтветитьУдалить
  2. 16. Питання про весну – перед читанням поезії. Потім аналіз назви. Прогнозування змісту поезії, що будуть читати. Потім читаємо і визначаємо чи правильно ми зрозуміли образ давньої весни як спогад про минуле, щемкий спогад, приємний, але з присмаком болю, гіркоти.
    17. Тоді логічно від перевірки ваших припущень ви переходите до безпосередньої роботи з поезією
    – А яку весну згадує поетеса, прочитайте рядки, як їх зрозуміти (або про що вони свідчать)
    – А який настрій у ліричної героїні вірша?
    o Що вона відчуває?
    o Чому? Які факти з життя Лесі пояснюють такий стан ліричної героїні?
    – Чому такий контраст?
    – Прочитайте рядки, що свідчать, що маленька героїня знаходиться під захистом, оберегом навколишнього чарівного світу, що свідчать при їх нерозривний зв’язок.
    Логічний перехід до роботи – насолоди від поетичного слова. Ні! механічному аналізу образів, епітетів …
    – Прочитайте (прослухайте) поезію ще раз. І спробуйте зафіксувати увагу на кожному моменті, кожному образі, що допомагають нам відчути і пережити стан і відчуття героїні.
    – Гроно «Дитячі спогади Лесі». Давайте зберемо по часточках цю картину: Весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні.
    – А тепер до деяких образів давайте додамо характеристику зроблену Лесею:
    o Весна – (Знайдіть ще епітети) весела, щедра, мила
     А як вона себе повидить? Знайдіть метафору? Яке значення вони мають? (Що цим хотіла Леся підкреслити, сказати)
     А як передає рух весни – летіла як стокрила, що це за прийом?
    o Природа
     Знайдіть синоніми, що передають розвиток природи

    o І так продовжити …
    o
    18. А тепер уважно ще раз прочитайте усі компоненти нашого грона, пригадайте що ми визначили про стан нашої героїні, її думки про своє життя.
    a. Якби ви визначили настрій цієї поезії. Її тон (оптимізм, …)
    b. Які думки утверджуються у цій поезії. Які мотиви знаходять розвиток у цій поезії?
    c. Яка ж основна думка?
    Давайте звіримо наші думки з поетесою – прочитаємо уривок з її листа….
    Чому образ зозулі визначено як домінуючий?


    19. Підсумок має бути ФІНАЛЬНИМ АКОРДОМ.
    На завершення нашої роботи давайте визначимося
    a. Чи познайомилися ми ближче з поетесою
    b. Що нового ми дізналися про неї, що відкрили для себе (Незавершені речення)
    c. Тобі потрібно порадити прочитати цю поезію іншим, щоб ти сказав7

    d. Чи варто нам продовжити роботу? Давайте визначимо наше домашнє завдання.


    20. Оцінювання має бути продуманим!!!

    ОтветитьУдалить